Penyanyi 'Jai Ho', Tanvi sedia nyanyi lagu Melayu

Wednesday, March 28, 2018

Penyanyi 'Jai Ho', Tanvi sedia nyanyi lagu Melayu

Penyanyi 'Jai Ho', Tanvi sedia nyanyi lagu Melayu

KUALA LUMPUR - Artis rakaman antarabangsa, Tanvi Shah tidak menolak kemungkinan menyanyikan lagu Melayu sekiranya berpeluang berbuat demikian.

Tanvi yang telah menyanyikan lagu dalam 15 bahasa termasuk Tamil, Hindi, Telugu, Sepanyol, Arab, Portugis dan Latin berkata, dia terfikir untuk menyanyikan beberapa lagu tempatan apabila datang ke Malaysia.

Wanita India pertama yang memenangi Anugerah Grammy untuk ‘Best Song Written for Motion Picture or Other Visual Media’ untuk lagi ‘Jai Ho’ daripada filem ‘Slumdog Millionaire’, juga membayangkan dia akan kembali ke Malaysia tidak lama lagi untuk bekerjasama dengan artis tempatan.

“Diharapkan saya akan datang lagi ke sini dan bekerjasama dengan beberapa artis tempatan. Saya berharap orang ramai akan sukakannya,” kata penyanyi berusia 32 tahun itu.

Berkongsi pengalamannya bekerja dengan maestro muzik AR Rahman, Tanvi berkata, bekerja dengan pemenang anugerah Oscar itu adalah satu pengalaman menakjubkan kerana dia bukan sahaja belajar tentang muzik, tetapi juga mengenai modulasi suaranya setiap kali semasa rakaman.

“Beliau (AR Rahman) memberi kebebasan kepada anda untuk mencuba dan tidak menghalang artis  berkenaan, yang mana saya rasa cara yang bagus. Saya rasa sangat bersyukur,” katanya.

Penyanyi lagu ‘Fanaa’ untuk filem Bollywood ‘Yuva’ itu juga berkata, memenangi Anugerah Grammy pada 2010 ibarat mimpi buatnya.

“Saya terpaksa mencubit diri sendiri, seperti apa yang telah berlaku? Saya mewakili negara saya, saya mewakili wanita di negara saya. Jadi, tekanan itu ada tetapi ia pengalaman yang manis,” katanya dengan senyuman.

Tanvi yang turut menerima anugerah ‘First Ladies’, sebuah acara yang diterajui oleh Menteri Pembangunan Wanita dan Kanak-Kanak India Maneka Ghandi berkata, dia mempunyai sebuah kumpulan bernama ‘Tansha’.

Selain muzik, Tanvi juga terlibat secara aktif dalam kerja-kerja di Institut Kanser dan membantu kempen ‘End Polio’ oleh Rotary International.

Malah, beliau telah menyumbangkan lagunya ‘Zindagi’ yang dihasilkan oleh JHawk, untuk album kempen End Polio itu yang menampilkan artis-artis antarabangsa seperti Itzhak Perlman, David Sanborn dan Ziggy Marley. - Bernama



sumber: sinarharian

0 comments:

Post a Comment