Tip penjagan motosikal
RAMAI yang memilih untuk menunggang motosikal bila cuaca dalam keadaan baik untuk mengelak kesesakan trafik. Bahkan kini trend bermotosikal baik superbike, skuter mahupun kapcai sudah menjadi popular.
Motosikal terutamanya berusia lebih dua tahun yang menempuhi perjalanan jauh setiap hari memerlukan penjagaan yang lebih teliti terutama pada bahagian penting. la harus diambil perhatian sewajarnya demi menjamin keselamatan ketika menunggang.
Namun masih ada segelintir pengguna motosikal langsung tidak ambil berat atau menjaga tempoh servis yang betul, Cuma tahu hidupkan enjin dan terus menunggang.
Tetapi tahu kah anda ada beberapa bahagian harus diperiksa tiap kali sebelum mulakan perjalanan. Ini bagi memastikan motosikal anda selamat untuk ditunggang sama ada untuk ke tempat kerja mahupun berkonvoi di hujung minggu.
Minggu ini ruangan Tip Pengguna akan berkongsi berkenaan panduan dan tip-tip asas penjagaan motosikal.
Saluran getah minyak
Pastikan ia tiada kebocoran, rosak atau kembang. Sekiranya terdapat tanda-tanda kebocoran atau bau minyak, jangan tunggu lama dan terus ke bengkel berhampiran untuk menukar yang baru.
Brek
Ini antara bahagian terpenting bagi memastikan keselamatan terjamin. Periksa tekanan brek depan dan belakang, minyak brek mencukupi, lapisan brek (break pad) atau servis setiap enam bulan. Pastikan juga lampu brek menyala bila ditekan.
Tayar
Periksa tekanan angin agar mencukupi mengikut bacaan tepat pada tayar depan dan belakang. Tayar harus ditukar sekiranya terdapat rekahan terutama pada usia hampir setahun atau sering menggunakannya untuk perjalanan jauh. Gunakanlah tayar bermutu tinggi terutama bagi mereka yang kerap berkonvoi atau suka menunggang laju demi menjamin keselamatan ketika menunggang.
Minyak enjin
Paras minyak enjin harus diperiksa agar tepat dan mencukupi. Enjin tidak akan bermasalah jika penjagaan atau pertukaran minyak mengikut masa atau jarak kilometer ditetapkan. Ini penting untuk memastikan kelancaran dan ketahanan enjin. Penggunaan minyak enjin yang berjenama adalah digalakkan untuk kelancaran berpanjangan.
Rantai motor
Semburkan rantai motor anda dengan penyembur minyak rantai pada setiap 300 KM perjalanan atau dua hari sekali. Rantai kering, berkarat akan rosakkan sprocket atau boleh menyebabkannya putus. Rantai terlalu lama digunakan atau longgar, keras, berkarat dan sebagainya harus ditukar bersama sprocket depan dan belakang. Rantai harus diikat tak terlalu ketat atau longgar.
Tali kabel
Periksa kesemua tali kabel iaitu brek, klac dan minyak. Pastikan kelembutan bila ia ditarik. Ini penting kerana tali kabel yang keras dan berkarat akan menyebabkan ia putus atau keras bila ditarik dan akan mengganggu kelancaran penunggangan.
Lampu dan bateri berfungsi
Seelok-eloknya periksa lampu hadapan, belakang dan lampu membelok sebelum memulakan perjalanan. Ini amat penting terutama ketika menunggang sewaktu hujan. Jangka hayat bateri yang dijaga dengan betul ialah antara satu hingga dua tahun sahaja. Sila periksa tarikh terakhir yang anda tukar. Motosikal sememangnya sebuah jentera yang menakjubkan. Ia menjimatkan masa dan wang selain mampu membolehkan anda menikmati suasana alam dengan lebih dekat.
sumber: sinarharian
0 comments:
Post a Comment