Anak tukang cat pelajar terbaik USM

Monday, October 30, 2017

Anak tukang cat pelajar terbaik USM


Dengan pendapatan RM20 sejam, Thong See Wai mengajar beberapa mata pelajaran di pusat kursus di Sungai Dua, berhampiran Universiti Sains Malaysia (USM) di sini.

Di samping itu, beliau juga aktif dalam pelbagai aktiviti kokurikulum, tetapi tidak menghalang pelajar-pelajar Sarjana Muda Sains (Kepujian) untuk memberikan yang terbaik dalam pelajaran.

Sebagai hasilnya, See Wai, 23, dari Slim River, Perak, muncul sebagai graduan cemerlang dengan menerima Hadiah Canselor Emas pada Majlis Pelawat USM ke-55 yang bermula pada hari Sabtu hingga 2 November.

Menurut beliau, di antara cabaran empat tahun yang dihadapi di USM adalah untuk membahagikan masa antara pendidikan dan di luar rumah dan juga untuk mencari pendapatan sampingan sebagai tutor.

"Saya tidak mahu membebankan ibu bapa saya jadi saya mengambil inisiatif untuk mencari kerja sampingan tetapi itu tidak menghalang saya daripada melakukan yang terbaik di kelas.

" Itu kerana sejak awal saya telah bermimpi untuk mendapatkan Keputusan yang baik tetapi saya tidak fikir saya akan dipilih untuk menerima pingat ini, "katanya kepada pemberita di Jakarta pada Rabu.

Sebanyak 6,850 graduan akan menerima ijazah pada majlis itu, masing-masing adalah Doktor Perubatan Sains Kehormat dan Profesor Emeritus dan seramai 2,043 graduan akan mendapat ijazah Sarjana Muda (PhD dan Master), 4,759 Sarjana Muda dan 48 Diploma dalam bidang Kejururawatan.

Lihat Wai menambah, sebagai tambahan kepada hadiahnya, beliau juga menerima Persatuan Pelajar Terbaik dan pelajar terbaik dari Sekolah Pengajian Pendidikan (Sains & Pendidikan).

Jelas, dia akan memenuhi impiannya untuk menjadi guru kemudian untuk mencari pengalaman kerja sebelum berfikir untuk melanjutkan pengajian peringkat.

Sementara itu untuk Anugerah Pingat Emas USM bagi Kecacatan Pelajar, Wan Muhammad Abdul Muhaimin Ab. Wahab, 24, berkata beliau berjaya menjadikan saudaranya Wan Muhammad Rafie berjaya sebagai graduan USM.

"Saya tidak mengharapkan untuk menerima anugerah ini kerana keputusan saya tidak semestinya sebagai penerima anugerah lain kerana sebagai pelajar penglihatan, banyak cabaran yang perlu diambil semasa di USM

" Saya berjaya Saya juga sama dengan saya tetapi lulus dari USM lima tahun lalu sebagai dorongan untuk saya berjaya di sini, "kata gelaran Sarjana Muda Sains Sosial (Kepujian) lulusan Melaka.

Di samping itu, penerima anugerah lain ialah Nur Syahirah Ahmad Bastari (Anugerah Pendidikan Diraja oleh Majlis Raja-Raja Malaysia - kategori Bumiputera); Chan Fung Han (Anugerah Pendidikan Diraja oleh Majlis Raja-Raja Malaysia - kategori bukan Bumiputera) dan Mohamad Syafiq Kamaruddin (Anugerah Pingat Emas Naib Canselor)

]

sumber: utusan

0 comments:

Post a Comment