Tragedi Oktober Tanjung Bungah

Sunday, October 29, 2017

Tragedi Oktober Tanjung Bungah

Tragedi Oktober Tanjung Bungah

TRAGEDI tanah runtuh di Tanjung Bungah menyebabkan kematian adalah perbuatan yang tidak boleh digunakan. Ini kerana projek itu tidak diluluskan oleh Perhimpunan Tanjung Bungah dan melanggar peraturan pembangunan di lereng bukit.

Juga membantah projek ini adalah NGO yang peduli terhadap alam sekitar. Pada masa yang sama, krisis ekologi di sekitar Pulau Pinang berada dalam keadaan kritikal.

Keadaan ini berlaku kerana projek pelabuhan laut yang meliputi kawasan seluas 809.73 hektar di Permatang Damar Laut dan pembinaan tiga pulau tiruan dikhuatiri merosakkan ekosistem yang menjejaskan sumber pendapatan 1.700 nelayan di kawasan tersebut.

Jika memerhatikan apa yang berlaku di Pulau Pinang adalah krisis kepemimpinan politik yang serupa dengan pergerakan yang mengawal Pulau Pinang. Selain itu, kepimpinan politik Pulau Pinang kini terdiri daripada orang bukan Pulau Pinang.

Daripada mana-mana keputusan pentadbiran yang digunakan tidak memberi perhatian kepada rakyat Pulau Pinang. Tahun ini, banjir telah berlaku tiga kali di kawasan yang sama dan dengan cara yang sama seperti banjir bandang.

Boleh dikatakan bahawa setiap tahun akan ada banjir. Setiap tahun orang terpaksa membeli perabot baru untuk menggantikan yang rosak akibat banjir. Banjir masih banjir dan masalah ini tidak menunjukkan penyelesaian kepada masyarakat Pulau Pinang.

Malah kos hidup di Pulau Pinang adalah lebih tinggi daripada negara-negara sekitarnya. Ramai penikmat Pulau Pinang tidak dapat membeli rumah selesa di Pulau Pinang akibat penurunan pendapatan isi rumah kepada RM6,771 berbanding purata pendapatan isi rumah kebangsaan sebanyak RM6,958.

Akibatnya ramai warga asing membeli rumah di Pulau Pinang, terutama masyarakat Cina bukan Melayu. Ini membawa kepada pencemaran identiti budaya Pulau Pinang. Keadaan ini hanya menyebabkan usahawan kecil dan sederhana yang terdiri daripada masyarakat Pulau Pinang. Walaupun ahli perniagaan besar yang menjalankan perniagaan besar bukanlah anak-anak Pulau Pinang.

Ada juga yang bukan rakyat Malaysia atau orang Pulau Pinang yang mempunyai pangsapuri mewah dan banglo besar. Sedangkan beberapa teko Pulau Pinang dipasangkan ke dalam perumahan rata kecil dan penuh dengan ruang letak kereta yang terhad. Itu adalah majoriti penduduk jati Pulau Pinang dan hidup bersama.

Apa yang mengejutkan adalah limpahan orang asing yang bekerja di sektor perindustrian dan ada kilang tertentu yang mempunyai 70-90 peratus pekerja mereka adalah orang asing. Akibatnya kebanyakan penduduk asing mengisi beberapa kediaman penduduk.

Ini telah menyebabkan sewa rumah yang lebih mahal di Pulau Pinang. Sementara itu, penduduk tempatan, terutamanya rakyat Pulau Pinang, bekerja keras di Pulau Pinang kerana mereka perlu bersaing dengan warga asing.

Keadaan ini menyebabkan ramai kanak-kanak Pulau Pinang beralih untuk hidup. Terdapat sembilan lagi kilang utama yang telah ditutup di Pulau Pinang tahun ini. Sudah tentu ramai yang menganggur dan banyak kilang besar akan meninggalkan Pulau Pinang pada tahun yang akan datang.

Kesesakan jalan raya telah menjadi perkara biasa dalam kehidupan. Ini kerana setiap tahun terdapat kenaikan dalam kenderaan tetapi lebar jalan tetap sama dan tiada peningkatan.

Walaupun kewujudan dua jambatan antara Seberang Perai dan Pulau Pinang, kesesakan tetap sama pada setiap masa puncak. Kemalangan jalan raya adalah amalan biasa di lebuh raya atau dua jambatan yang menghubungkan Pulau Pinang dengan Seberang Perai atau di jalan biasa.

Hanya kemalangan jalan raya yang telah dikurangkan, tetapi kecederaan yang menyebabkan kecacatan masih membimbangkan. Setakat ini, rancangan perancangan sistem pengangkutan tidak menunjukkan keberkesanannya.

Tahap kebersihan di Georgetown, terutamanya di Jalan Dato 'Kramat, Jalan Penang, Macalister Street, Burma Street, tidak baik kerana bau dan faktor tikus dalam makanan dan makanan jalanan.

Selain kawasan pesat berkembang dan ruang letak sempit telah membawa kepada penyelenggaraan sistem saliran saliran berjalan dengan buruk.

Ini menyebabkan bahagian bawah parit dipenuhi dengan pasir dan sampah. Keadaan ini menyebabkan banjir kilat menjadi mudah tanpa hujan lebat. Sekiranya tidak mahu Kerajaan Negeri Pulau Pinang melakukan sesuatu atau rakyat Pulau Pinang akan memutuskannya dalam PRU14.

* Penulis adalah Pensyarah Kanan Fakulti Sains Pentadbiran dan Sains Politik, UiTM Kelantan

[1945906] [1945906]
Artikel yang berkaitan harus anda baca: [1945906]
  • ]
www.sinarharian.com.my tidak bertanggungjawab jawapan kepada pendapat dan pendapat yang dinyatakan melalui laman sosial ini. Ini pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak mencerminkan pandangan dan kedudukan kami.


sumber: sinarharian

0 comments:

Post a Comment